Πώς μια λέξη χωρίς νόημα έγινε παγκόσμιο σύμβολο πολυτέλειας και άλλαξε το ανδρικό στιλ
Από ένα «ασήμαντο» wristwatch, η Rolex έγινε σύμβολο κύρους και άλλαξε το ανδρικό στιλ για πάντα, χάρη στο όραμα του Hans Wilsdorf που τόλμησε να ανατρέψει όσα θεωρούνταν δεδομένα.
Σαν σήμερα, στις αρχές του 20ού αιώνα, ξεκινούσε μια ιστορία που κανείς δεν είχε προβλέψει. Το 1905, ο Hans Wilsdorf και ο Alfred Davis ιδρύουν στο Λονδίνο μια μικρή εταιρεία με το όνομα Wilsdorf & Davis – ένα όνομα τόσο συνηθισμένο όσο και ο κόσμος γύρω τους. Κι όμως, εκεί μέσα έκαιγε μια ιδέα που θα άλλαζε για πάντα την έννοια της πολυτέλειας.
Τρία χρόνια αργότερα, ο Wilsdorf βρίσκει τη λέξη Rolex. Μια λέξη χωρίς σημασία – και ίσως ακριβώς γι’ αυτό, τέλεια. Ήταν το πρώτο δείγμα ότι ο ιδρυτής της εταιρείας δεν ήθελε απλώς να ακολουθήσει την εποχή του. Ήθελε να τη ξεπεράσει.
Όταν όλοι γελούσαν με τα ρολόγια χειρός, εκείνος είδε το μέλλον
Στις αρχές του αιώνα, το ρολόι χειρός θεωρούνταν «γυναικείο αξεσουάρ». Οι άνδρες πίστευαν ότι το ρολόι τσέπης ήταν ο μόνος σωστός δρόμος. Τα wristlets ήταν μικρά, εύθραυστα και – στην καλύτερη περίπτωση – μια παραξενιά.
Αλλά ο Wilsdorf παρατήρησε κάτι που οι άλλοι δεν έβλεπαν: οι στρατιώτες στον Πόλεμο των Μπόερς έδεναν μικρά ρολόγια στον καρπό τους για πρακτικούς λόγους. Και εκεί, μέσα σε μια λεπτομέρεια που οι υπόλοιποι θεωρούσαν ασήμαντη, εκείνος διέκρινε μια ολόκληρη αγορά.
Και κάπως έτσι γεννιέται το πρώτο δίδαγμα της ιστορίας: οι μεγάλες ιδέες κρύβονται συχνά στα σημεία που οι άλλοι προσπερνούν.
Το 1914, το Kew Observatory απονέμει στη Rolex πιστοποιητικό ακρίβειας Class A – μια διάκριση που μέχρι τότε δινόταν αποκλειστικά σε θαλάσσια χρονομέτρα. Το ρολόι χειρός όχι μόνο είχε θέση στον καρπό… αλλά και στο μέλλον.
Το Oyster: όταν η αμφισβήτηση γίνεται ευκαιρία
Το 1926, η Rolex παρουσιάζει το πρώτο αδιάβροχο ρολόι στον κόσμο: το Oyster. Ο κόσμος γελά. «Αδιάβροχο ρολόι; Δεν γίνεται.» Ο Wilsdorf όμως ξέρει ότι η δυσπιστία είναι το καλύτερο καύσιμο για μια επανάσταση.Γεμίζει τις βιτρίνες των Harrods με ενυδρεία όπου μέσα τους λειτουργούν Rolex. Ο κόσμος μένει άφωνος. Το 1927, η Mercedes Gleitze διασχίζει τη Μάγχη φορώντας ένα Oyster επί 10 ώρες. Ο Wilsdorf το κάνει πρωτοσέλιδο.
Εδώ κρύβεται το δεύτερο δίδαγμα: Δεν αρκεί να έχεις το καλύτερο προϊόν. Πρέπει να τολμάς να το δείχνεις, όταν όλοι αμφισβητούν.
Ρολόγια που γράφουν ιστορία
Στα χρόνια που ακολουθούν, τα Rolex ταξιδεύουν εκεί όπου γράφεται η ανθρώπινη υπέρβαση:
- στην κορυφή του Έβερεστ (1953)
- στον πυθμένα της Τάφρου των Μαριανών (1960)
Ο Wilsdorf ήξερε ότι κάθε μεγάλο άθλος χρειάζεται ένα σύμβολο. Κι ότι κάθε ρεκόρ φέρνει μαζί του ένα brand. Έτσι, το όνομα Rolex έγινε αναπόσπαστο κομμάτι του θρύλου.
Το ίδρυμα, η ανεξαρτησία και το μυστικό της επιτυχίας
Με τον θάνατό του το 1960, η Rolex περνά στο Hans Wilsdorf Foundation – έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό που υπάρχει για να διατηρεί το brand ζωντανό και ανεξάρτητο. Χωρίς μετόχους που ζητούν μεγιστοποίηση κερδών. Χωρίς πίεση να αυξηθεί η παραγωγή.
Και κάπου εδώ βρίσκεται το τρίτο και ίσως σημαντικότερο δίδαγμα: Όταν δεν θυσιάζεις την ποιότητα για την ποσότητα, όταν επιλέγεις τη συνέπεια αντί για το εύκολο κέρδος, τότε χτίζεις μύθο, όχι απλώς μια εταιρεία.
Οι λίστες αναμονής, η έλλειψη προϊόντος, η δευτερογενής αγορά που φτάνει σε τιμές πάνω από τη λιανική… όλα αυτά δεν είναι σύμπτωση. Είναι στρατηγική.
Και αυτή η στρατηγική γεννήθηκε από έναν άνθρωπο που, σαν σήμερα, τόλμησε να δει το μέλλον σε μια εποχή που φοβόταν την αλλαγή.